Cevotrans uit Oisterwijk nam recent een kwartet nieuwe Pacton-schuifzeilenopleggers in gebruik. De deels ter uitbreiding aangeschafte trailers komen bij het transportbedrijf in een warm Pacton-nest. Het overgrote deel van de 38 opleggers van Cevotrans is afkomstig van de trailerbouwer uit Ommen. "Omdat we veel volumineuze goederen transporteren én ook op krappe bouwlocaties en in woongebieden komen, zijn de manoeuvreerbaarheid en het makkelijk kunnen laden en lossen héél belangrijk voor onze logistiek", vertelt Tiest van Puijenbroek, manager transport van Cevotrans.
De nieuwe schuifzeilenopleggers voor Cevotrans hebben een lage schotelhoogte van 1,05 meter, een gedwongen Tridec-gestuurde laatste as én de trailers beschikken over de nodige aanpassingen voor het transport van een meeneemheftruck voor zelfstandig laden en lossen. Met een koppelingdruk van 15 ton en een asdruk totaal van 27 ton, bieden de opleggers een totaal toelaatbaar gewicht van 42.000 kg. Het BPW luchtveerstel van de trailers omvat 3 assen, met een technisch draagvermogen per as van 9.000 kg. De voorste as is voorzien van een aslift. De achteras is gemonteerd op een draaikrans en wordt gestuurd door middel van een stang vanaf de koppeling. Tevens is onder meer voorzien in een automatisch vetsmeersysteem, bindogen in de rand, een opbergrek voor rongen en stophout, een opbergvoorziening voor huifplanken, een kunststof gereedschapskist, een uitschuifbaar trapje aan achterzijde en een houder voor een gevaarlijke stoffen bord.
Cevotrans is onderdeel van Unilin Insulation en vervoert veel isolatieplaten en PIR dakelementen. Die zijn niet zozeer zwaar, als wel volumineus. Om het laden en lossen te stroomlijnen is niet alleen voorzien in een hydraulisch hefdak, maar ook in bijvoorbeeld een extra middenrong om een rechte laad/los-opening, zonder doorhangen van het schuifzeil, te garanderen. Aan de stijlen en rongen zijn demontabele plankhouders gemonteerd, om ervoor te zorgen dat goederen niet blijven haken of steken, tijdens laad- en loswerkzaamheden. Ook de nekbalkhoogte van 140 mm is voor een gestuurde oplegger laag, wat speciale materiaalkeuzes vergt om toch 15 ton koppelingsdruk te realiseren. De opleggers zijn tevens uitgerust met vele rongkokers, om lading te kunnen compartimenteren en zekeren.
Minimaal invasief
Cevotrans is gespecialiseerd in het transport van volumineuze bouwproducten. Aangezien Cevotrans de producten zowel bij particulieren, bedrijven en de bouwplaats aflevert, biedt dit vele mogelijkheden met betrekking tot laden en lossen. Cevotrans is hoofdzakelijk binnen de Benelux actief. De grootste opdrachtgever is Unilin Insulation, het moederbedrijf. Maar Cevotrans verzorgt ook beroepsgoederenvervoer voor derden. Retourvrachten worden bijvoorbeeled meestal in opdracht van derden uitgevoerd. Naast 38 getrokken eenheden, beschikt Cevotrans over 13 moderne trucks. De onderneming werkt met 15 mensen, waarvan negen chauffeurs.
Van Puijenbroek vertelt: "Wanneer je je met groot materieel in woongebieden begeeft, is een stuuras eigenlijk verplicht. Sinds enige jaren kiezen we ook standaard voor een hydraulisch hefdak van Pacton; dat biedt veel voordeel bij laden en lossen. Dat laden en lossen kunnen we op locatie zelf met behulp van meeneemheftrucks. Alles gericht op een snelle logistiek, waarbij we minimaal invasief aanwezig zijn op een krap bemeten bouwlocatie of zelfs in een woonomgeving. We kiezen heel bewust voor deze specifieke configuratie van onze trailers, omdat die perfect aansluit op onze activiteiten. Pacton kent ons bedrijf inmiddels goed en levert exact wat we nodig hebben. Als de producten en service goed zijn, werken we heel graag met vaste leveranciers. Sterker nog, we hebben momenteel nóg vier van dit type Pacton-trailers in bestelling, voor levering begin 2020."