De nieuwe Pacton/Floor-kraanoplegger (type TZD.454.L) voor transportbedrijf John van Limpt uit Lage Mierde is ronduit uniek. De robuuste, uitschuifbare oplegger heeft vier assen, waarvan er drie hydraulisch gestuurd worden. Samen met besturingsleverancier Tridec organiseerde Pacton trailers uit Ommen de RDW-tests en -toelating voor de kraantrailer, die letterlijk enig in zijn soort is.
Eigenaar John van Limpt van het gelijknamige transportbedrijf bezit reeds enige jaren een uitschuifbare Floor-kraantrailer van Pacton met drie assen. Alle assen van die trailer zijn gestuurd uitgevoerd. Drieassers met drie gestuurde assen zijn niet uniek. De huidige door John van Limpt aangeschafte vierasser met drie gestuurde assen is dat wél. Omdat de trailer bijna een meter korter is dan standaard, zijn de asafstanden anders dan ooit eerder gebouwd. Hierdoor moest de besturing eerst aangemeld en getest worden voor RDW-goedkeuring.
Korter is beter
Van Limpt wist precies wat hij wilde. Een robuuste trailer met vier gelijkwaardige assen, de eerste als liftas en de overige hydraulisch gestuurd. De trailer moest (ingeschoven) met 12,65 meter bovendien bijna een meter korter zijn dan standaard. Van Limpt: "Een trailer is altijd te groot voor zijn omgeving. Gezien het efficiënte vervoer van onze (deel)ladingen en de benodigde ruimte voor de kraan, was 12,65 meter een goede keuze. Een laadlengte van 11 meter - de overige lengte is voor de kraan - komt goed uit wanneer we 5-meter producten rijden. Vangrails zijn over het algemeen 12 meter, dan schuiven we uit. Als we constructiematerialen rijden, hebben we soms liggers tot wel 20 meter. Ook die laden en lossen we gewoon zelf."
Gekeurd
Van Limpt deed navraag bij meerdere trailerbouwers voor de productie van zijn maatwerk trailer. Hij kreeg bij allemaal nul op het rekest. Er kon geen kraanspoor van 1.30 meter geleverd worden, de ontheffing voor Duitsland was niet mogelijk, of men voorzag problemen rond de kortere vierassige trailer, omdat de asafstanden dichter op elkaar moesten komen. Pacton Trailers uit Ommen ging wél voor hem aan de slag en leverde een bijzondere vierassige en uitschuifbare Floor-trailer, met drie hydraulisch gestuurde assen, geheel naar wens van Van Limpt. De eerste as van de nieuwe trailer is star uitgevoerd met een aslift. De drie achterste assen zijn hydraulisch gedwongen gestuurd middels schamelbesturing. Het was, gezien de asafstanden, de eerste in zijn soort. In Lelystad werd de trailer uitvoerig getest en gekeurd op de testbaan aldaar. Het resultaat is een unieke, gestuurde, vierassige en uitschuifbare kraantrailer.
Zwaargewicht
Het luchtgeveerde, uitschuifbare chassis heeft een lengte van 12,65 meter ingeschoven en 19,15 meter in uitgeschoven toestand. Het schuifdeel bevindt zich vlak achter de steunpoten. De 24 ton/meter kraan staat op het achterdeel en is als chassisloper mobiel over de 8,5 meter lengte kraanspoor - van 1,30 meter breedte - van het achterdek. Gezien de over het algemeen lange ladingen de optimale oplossing in deze configuratie.
Voor Van Limpt is de nieuwe trailer zijn toelaatbare gewicht in goud waard. Met een asdruk totaal van 36.000 kg en een koppelingdruk van 18.000 kg wordt een totaal toelaatbaar gewicht bereikt van 54.000 kg. Technisch gezien verdraagt de trailer veel meer, namelijk een indrukwekkende 48 ton asdruk, vanwege de 12-tons assen en een koppelingsdruk van 30 ton. De Scania-trekker van Van Limpt is echter gekeurd op 66 ton, dus op vergunning en op eigen terrein is dit het maximum.
Van Limpt vertelt nuchter: "Ik wil de trailerassen nog laten goedkeuren voor tien ton per stuk. Ik had er dus ook lichtere assen onder kunnen zetten, maar ja, ik had het al besteld. En we zijn zo wel maximaal flexibel en robuust. We werken regelmatig met rijplaten bij bijvoorbeeld festivals. Dan regelt de chauffeur de besturing met afstandsbediening vanaf de kraan. Ook onze enige jaren geleden aangeschafte, uitschuifbare Pacton/Floor kraantrailer met 3 assen, heeft 12-tons assen die goedgekeurd zijn op tien ton per as. De nieuwe vierassige trailer komt voor een groot deel overeen met de drieassige. De lengte is hetzelfde, de assen zijn hetzelfde én zelfs het leeggewicht van beide trailers is eender. Dat komt doordat de drieasser een 30 ton/meter kraan heeft en de nieuwe vierasser een 24 ton/meter."
Robuust
De nieuwe Pacton/Floor kraantrailer beschikt ruimschoots over led-verlichting, waaronder lampen en werklampen, zijlampen en breedtelichten. De trailervloer is van 4mm Hardox-staal. Het stalen kopschot is 1,20 meter hoog met TUV-certificaat. Er zijn aansluitingen voor breedteborden, een tweetal rvs-kisten en een stophoutbak. Er zijn naar wens van Van Limpt meerdere series rongkokers aangebracht, alsook bindogen in de kantbalk. Er is SKF-vetsmering op de stuurdelen en de assen, een rangeertrekhaak en een Orlaco-camera aan achterzijde.
De werkzaamheden van het transportbedrijf vragen om een robuuste uitvoering van het materieel, aldus van Limpt. "We werken veel in de bouw, voor Rijkswaterstaat en bijvoorbeeld bij evenementen. Alles wat we vervoeren is zwaar. We vervoeren veel rijplaten en staaldelen en betonelementen en -platen. Daarbij staat er een flinke kraan op de nieuwe vierasser van Pacton/Floor, met een giek van 12 meter."
Van Limpt koos ditmaal vol overtuiging voor de uitvoering in dubbellucht, met 16 Alcoa aluminium velgen, 22,5 x 7,5. "We hebben te veel problemen gehad met enkellucht. Daar was ik helemaal klaar mee. Als je bijvoorbeeld een klapband krijgt met enkellucht, dan sta je meteen naast de (snel)weg. Met een uitvoering in dubbellucht kun je altijd nog normaal van de weg komen."
Perfect
John van Limpt transport is een familiebedrijf dat door de jaren heen een begrip in het zuiden is geworden. Het bedrijf werd opgericht in 1991 door John van Limpt. Het bedrijf is gespecialiseerd in speciaaltransporten en onder meer de verhuur van rijplaten en de handel in betonelementen, silowanden en stapelblokken. Naast de Pacton/Floor kraanopleggers heeft Van Limpt een kipper en een semi-dieplader met kraan in het wagenpark, alsook een drietal Scania-trucks. De nieuwste aanwinst is voor Van Limpt een heel speciale: "Nee, onze nieuwe Pacton-Floor kraantrailer is zeker niet standaard. Dan had ik hem overal kunnen kopen." Of hij tevreden is nu hij de trailer enige tijd in gebruik heeft? "Alles is perfect."
Pacton Trailers BV
Pacton Trailers is gevestigd in Ommen. Sinds 1950 worden er trailers onder de merknaam Pacton geproduceerd, in 2010 werden daar de merken Kennis en Floor aan toegevoegd. Door Pacton Trailers worden, zoals van een vooraanstaande Nederlandse trailerbouwer mag worden verwacht, al haar opleggers en aanhangwagens in nauw overleg met haar klanten ontworpen en geproduceerd.
Naast een gamma van kwalitatief hoogstaande standaard opleggers, is het bedrijf in staat om voor ieder transport probleem een oplossing te bedenken. Vanuit de moderne en goed uitgeruste productie faciliteit verzekeren toegewijde vakmensen u van een top product. De opleggers, aanhangwagens en chassis die Pacton produceert worden vervaardigd uit hoogwaardige materialen en componenten. U heeft hierdoor de zekerheid dat u jarenlang kunt vertrouwen op uw Pacton product.