Van Noort Materieel BV uit Waddinxveen schafte recent een fraai uitgevoerde Pacton tweeassige middenasaanhangwagen aan. De strakke, zwart-rode trailer met witte accenten en zilvergrijze velgen, een witte lichtbak en aluminium zijafscherming wordt multifunctioneel ingezet. Met een vloer van 4 mm Hardox-staal is de solide aanhanger maximaal toegerust voor het zware werk.
De nieuwe Pacton-aanhangwagen werd speciaal gebouwd voor de vaste combinatie met een motorwagen. De lengte, het stuurgedrag en de gewichtsverdeling zijn geheel afgestemd op deze unieke combinatie. Het aanhangwagenchassis - met vloer type MXD.220.L - heeft een lengte van 6,75 meter. Die afmeting is perfect afgestemd op de motorwagen van 10,36 meter die met de aanhangwagen gaat rijden. De onbelaste chassishoogte is 106 cm.
Uiterlijk
De Pacton-aanhangwagen is niet alleen zeer solide gebouwd, maar ook uiterlijk heel fraai afgewerkt én voorzien van vele opties. In het zwart-rood, met witte accenten en zilvergrijze velgen is de aanhanger een echte blikvanger. Het rode randprofiel loopt door rond het kopschot, een aantrekkelijk detail. De aanhangwagen heeft volledig led-verlichting. Opvallend zijn ook de twee maal zes gele led-zijlampen, fraai verwerkt in het randprofiel.
Vloer van Hardox-staal
De nieuwe aanhangwagen voor Van Noort is voorzien van een volledig stalen vloer van 4 mm. Met name bij werkzaamheden met een kraan kunnen zware, schuivende goederen en materialen de vloer snel beschadigen. Bij deze stalen vloer echter is de bestendigheid optimaal. De met antislipkorrel uitgevoerde vloer is maximaal bestand tegen slijtage. De vele rongpotten zijn ingewerkt in de stalen vloer. De rongen zelf zijn versterkt en aan de onderzijde van massief staal. Alles gebouwd voor stevigheid en duurzaamheid.
Opties
De aanhangwagen is voorzien van een viertal mechanische Jost trailersteunen met voetplaten. Het SAF luchtveerstel omvat twee starre, onderhoudsarme assen met trommelremmen, met een technisch draagvermogen per as van 11.000 kg. Twee heffen-en-zakken ventielen zijn voorzien. De voorste as is liftbaar met een bi-aslift via het EBS. De stalen velgen zijn uitgerust met Goodyear banden, 275/70 R 22.5 KmaxS.
Voorts is de aanhangwagen uitgevoerd met onder meer een rvs-gereedschapskist, een stophoutbak uit geperforeerde staalplaat, vele touwhaken, oprijgoten, opstapjes links en rechts tussen de wielen, bindogen en rongkokers. Er zijn onder meer twee maal acht rongkokers in het randprofiel, vier rijen rongkokers over de breedte, zes stuks rongkokers in de hartlijn en vier stuks rongkokers aan de voorzijde, als aanslag voor plaatmateriaal van 5 of 6 meter lengte. Aan de voorzijde beschikt de aanhangwagen bovendien over steunen voor de opberging van een 'gewichtig' kraandeel.
Zelf laden én lossen
Van Noort is van oudsher een Waddinxveens familiebedrijf, opgericht in 1931 door de broers Albertus en Hendrik van Noort. De hoofdactiviteiten bestaan uit transport, verhuizingen, op-en overslag en logistiek. Het zelfstandig laden en lossen met autolaadkraan of een eigen heftruck, is dagelijkse routine. Van Noort vervoert onder meer containers, units, bouwmaterialen, bulktanks, machines, meubels, lantaarnpalen en rijplaten. Het wagenpark bestaat uit 38 voertuigen en de onderneming heeft 68 medewerkers. Men beschikt over 11.000 m2 overdekte opslagcapaciteit op eigen terrein in Waddinxveen.
De nieuwe aanhangwagen is ter vervanging aangeschaft. Het was niet de eerste kennismaking met Pacton. Anderhalf jaar geleden schafte Van Noort reeds een Pacton oplegger aan. Ook heeft de transporteur verschillende FLoor-trailers in het wagenpark. Directeur Fred van Noort van het transportbedrijf: "De nieuwe Pacton-aanhangwagen wordt voornamelijk ingezet voor het transport van stalen rijplaten. Maar ook machines, haspels en bouwmaterialen worden getransporteerd. Omdat er wel met een shovel geladen en gelost wordt, kan er gemakkelijk beschadiging of slijtage optreden. Daarom kiezen we voor een stalen vloer. De voorwagen van de combinatie heeft ook zo'n vloer." Dankzij de uitvoering met een veelheid aan plaatsbare rongen, is de aanhangwagen veelzijdig inzetbaar. Een vereiste aldus Van Noort. "We hebben nood aan materieel waar we alle klanten mee kunnen bedienen. We vervoeren zware rijplaten, maar ook lichte, breekbare tuinhuisjes. En ook een heftruck moet op de aanhangwagen kunnen rijden."