GESINK ZET ZES NIEUWE PACTON KOOIAAP-SCHUIFZEILERS IN
18 februari 2020
Transportbedrijf Gesink BV uit Zelhem zet sinds kort een zestal nieuwe Pacton schuifzeilopleggers in. Het betreft drie tweeassers in City-uitvoering en drie drieassers met een lengte van 13,64 meter. Directeur Stephan Keuter van Gesink vertelt: "We hebben gekozen voor korte én lange opleggers, ten behoeve van ons nationale én internationale kooiaap-transport. We verzorgen transporten in stedelijke omgevingen in Nederland, maar rijden ook naar Oostenrijk en Zuid-Duitsland. Daar stemmen we ons wagenpark op af."
"We hebben in een ver verleden wel eens een aantal Pacton-opleggers aangeschaft. Voor deze uitbreiding van ons wagenpark kozen we wederom voor Pacton vanwege de kwaliteit", vertelt Keuter. "Pacton is niet de goedkoopste, maar het zijn degelijke trailers met een lange levensduur. Daarbij kun je alles op maat specificeren, inclusief de rongen, de draaicirkel, de kooiaap-aansluiting, de assen en de binnenverlichting. Zo'n oplegger gaat vervolgens zeker een jaar of 15 mee en daarna is eventueel zelfs nog een tweede leven mogelijk. Wij gaan in onze materieelkeuzes duidelijk voor de lange termijn." De zes trailers werden volledig naar wens van Gesink gespecificeerd en via Tip Trailer Services aangeschaft. Keuter: "Tip bood ons hiertoe een interessante constructie aan."
De zes trailers zijn vergelijkbaar gespecificeerd. Ze zijn allemaal voorzien van een aansluiting voor een meeneemheftruck met pneumatisch uitschuifbare draagbalken. De City-trailers - type TBD.235.TS - hebben een lengte van 11,60 meter en twintigtons assen voor een totaal toelaatbaar gewicht van 35 ton. De drieassige opleggers - TBD.342.TK - bieden een totale asdruk van 27.000 kg, voor een totaal toelaatbaar gewicht van 42 ton. "De voorste as van alle trailers is liftbaar en de achteras is gestuurd. Het levert maximaal wendbare en manoeuvreerbare trailers op, zeker onbeladen met de eerste as omhoog", aldus Keuter.
Schuifkap
De nieuwe trailers voor Gesink zijn ruim voorzien van rongkokers, met negen stuks in de hartlijn en aan beide zijden drie vrij plaatsbare schuifrongen met plankhouders. Er zijn tweetons TÜV-gecertificeerde bindogen in het randprofiel, een stophoutbak voor het assstel en kunststof kisten in de wielbasis. Tevens zijn de nieuwe Pacton led-achterlichten (Eco-LED II) toegepast, wat redelijk nieuw is voor dit type trailer. De schuifkap van de zes trailers kan zowel naar voren, met meeschuivende achterbalk, als naar achteren opengeschoven worden. De zwaarder belaste onderdelen - randprofiel, achterbalk en carrosseriedelen - zijn geschoopeerd voor extra duurzaamheid. De opleggers zijn, compleet uitgevoerd met Gesink-schuifzeilen en -bedrijfskleuren door Pacton afgeleverd.
Meeneemheftrucks specialiteit
Familiebedrijf Gesink (vierde generatie en al 160 jaar historie) is actief in nationaal en internationaal transport, met specialisaties in gevaarlijke stoffen, bouwlogistiek en dedicated transport. Men beschikt over een warehouse van 6.000 m2. Specialist is Gesink in bouw- en groupagetransport van en naar de Benelux en Duitsland. Dagelijks rijdt Gesink met 45 vrachtwagens naar Bremen, Hamburg, Frankfurt, München en het Rührgebied.
Er werken zo'n 140 mensen bij Gesink, waarvan ongeveer 110 chauffeurs. Het wagenpark bestaat uit zo'n 100 trekkende eenheden, 135 getrokken eenheden en 25 tot 30 meeneemheftrucks.
De combinaties met meeneemheftruck zijn cruciaal voor de logistieke uitvoering, aldus Keuter. "Ze worden nationaal én internationaal - in korte en lange traileruitvoering - ingezet op plaatsen waar bereikbaarheid een uitdaging is en waar het lossen met een pompwagen via de laadklep onmogelijk is. We zetten zowel 2- als 4-weg meeneemheftrucks in. Die keuze is afhankelijk van de bereikbaarheid van de afleverlocatie en van de lengte van de goederen. Het maakt ons maximaal flexibel."