Hart Transport uit Burgh-Haamstede is dé specalist in het transport van zeecontainers. Voor een echte specialist is specifiek materieel, op maat gemaakt, het beste dagelijkse gereedschap. Een maximum aan flexibiliteit staat daarbij centraal, alsook de duurzaamheid van het materieel, dat vele jaren mee moet in een relatief zware tak van transport. Niet voor niets koos Peter Hart bij de vier nieuwe containerchassis van Pacton Trailers uit Ommen voor een heel specifieke, maatwerk uitvoering.
"We hebben gekozen voor kontschuivers en niet voor middenschuivers. Tevens is de schuifkop vervangen voor een vaste kop. We merken in de praktijk dat deze uitvoering, met name op de lange termijn, het minst slijtagegevoelig is. We rijden heel veel 45-voets zeecontainers, dat is zo'n 70 procent van ons werk, en dat vergt door de jaren toch wel wat van je materieel", vertelt Peter Hart.
De vier drieassige Pacton containeropleggerchassis (type TXC.342.G454) zijn uitschuifbaar voor het transport van 20, 40 en 45 voets containers. De uitschuifbare en ADR-gekeurde opleggers zijn geschikt voor één 30 voets, één 40 voets, of één 45 voets container (met tunnel). Ook één of twee 20 voets containers kunnen worden vervoerd. Dankzij uitneembare twistlocks achter de zwanenhals en extra vulblokken kunnen swap tankcontainers hooggezet worden. De chassis hebben een koppelingdruk van 15.000 kg, een asdruk van 27.000 kg en een totaal toelaatbaar gewicht van 42.000 kg. Het BPW luchtveerstel omvat drie starre, onderhoudsarme assen met trommelremmen. De voorste en de achterste as zijn liftbaar. Eén chassis is voorzien van ruime palletkisten en onder de andere chassis zijn kleine kisten aangebracht voor het opbergen van los materiaal.
Zee-, reefer- en tankcontainers
Peter Hart ging 27 jaar geleden samen met zijn vrouw Elly van start met het eigen transportbedrijf. Inmiddels heeft Hart Transport als containervervoerder - zeecontainers, reefercontainers én tankcontainers (óók ADR) - dagelijks 21 auto's op de weg. Vijftien trucks behoren tot het eigen wagenpark; de overige worden ingehuurd. Zoon Jeffrey werkt al zo'n 6,5 jaar voor zichzelf als Jeffrey Hart Transport en rijdt charter voor het bedrijf van zijn ouders. Tot het wagenpark van Hart Transport behoren ook 20 Pacton-chassis voor zeecontainers. De oudste Pacton-containerchassis zijn inmiddels 16 jaar oud en de vier nieuwe zijn ter vervanging aangeschaft.
De chauffeurs van Hart Transport rijden dagelijks op de havens van Rotterdam, Moerdijk en Antwerpen. Daar worden steeds strengere eisen gesteld aan de gebruikte vrachtwagens. "Een up-to-date wagenpark is een absolute must. Afgelopen weekend hebben we nog twee nieuwe Scania-trekkers geleverd gekregen. Omdat ons werkterrein heel Europa omvat, is ons hele wagenpark uitgerust met GPS-boordcomputers en kan elk transport dus 24 uur per dag getraceerd worden. Ook de communicatie met onze chauffeurs gebeurt voornamelijk via dit systeem."
Unieke Floor-uitvoering
Peter Hart kiest bewust voor de Nederlandse merken Pacton en Scania. "De relatie gaat heel veel jaren terug. De trailers van Pacton zijn degelijk en Pacton biedt een goede service." Vele jaren geleden had Peter Hart het merk Floor in het wagenpark. "Van dat merk zijn geen containerchassis meer beschikbaar, maar men wist bij Pacton dat ik een groot fan ben van het merk. Dus hebben we na overleg een Floor-uitvoering van de containerchassis gemaakt; met de merknaam op de trailer en zelfs in het kenteken. Dat is echt wel heel leuk. Zo rijden we met een viertal zeer speciale chassis rond", zegt Hart lachend. Dan fluisterend: "Ik heb zelfs gehoord dat er al andere geïnteresseerden zich hebben gemeld in Ommen..."