J. Starmans Transporten uit Kerkrade heeft het wagenpark verjongd met een nieuwe LZV-combinatie bestaande uit een tweetal containerchassis van Pacton Trailers uit Ommen. Directeur Jan Starmans: "We werken vast met een zestal LZV-combinaties, waarvan drie van Pacton Trailers."
Dit jaar precies 25 jaar geleden startte Jan Starmans zijn transportonderneming. Hij ging van start met één truck. Anno 2018 bestaat het wagenpark van J. Starmans Transporten - met zo'n 125 medewerkers - uit maar liefst 120 trucks met containeropleggers voor het transport van zeecontainers door heel Europa. Transporten vinden plaats van en naar alle West-Europese zee- en binnenhavens met als kernpunt Rotterdam, Antwerpen, Amsterdam, Rijn-Main- en Ruhrgebied. De meeste bestemmingen liggen binnen Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. Met het Zuid-Limburgse Kerkrade als thuisbasis bevindt de transportonderneming zich centraal in het Europese werkgebied.
Pneumatisch verschuiven
De LZV-combinatie voor Starmans omvat een Pacton drieassig B-Double containerchassis (type BXC.345) en een Pacton Flex-XL drieassig multifunctioneel containerchassis. De B-Double is Pacton´s multifunctionele LZV-oplossing. Met een B-Double is het niet alleen mogelijk om een LZV-combinatie te creëren, maar met het asstel ingeschoven kan deze oplegger ook worden ingezet als korte oplegger. Het productgamma van Pacton omvat de B-Double in uitvoeringen als open laadbak, voor containertransport en met schuifzeilen. Op de B-Double voor Starmans kan een 20 voets container worden vervoerd. Bij laden/lossen aan een dock kan de container pneumatisch verschoven worden naar/vanaf de achterzijde.
Het B-Double chassis meet 9,87 meter lang en biedt een koppeling druk van 18.000 kg en een asdruk totaal van 27.000 kg. Het leeg gewicht bedraagt 5.800 kg. Aan de achterzijde beschikt de B-Double over een koppelschotel en een aangeschuind chassis, in verband met het aankoppelen van een volgoplegger.
Multifunctioneel containervervoer
Het multifunctionele Flex-XL containerchassis is uitschuifbaar vóór, achter en in de wielbasis (van 9,31 meter tot 13,91 meter) en is daarmee voor diverse afmetingen containers geschikt. Zo kan er met de Flex-XL één 20 voets, twee 20 voets, één 30 voets, één 40 voets, of één 45 voets container worden getransporteerd. Het naloopas gestuurde chassis biedt een koppeling druk van 16.000 kg, een asdruk totaal van 27.000 kg en aldus een totaal toelaatbaar gewicht van 43.000 kg. de trailer beschikt over demontabele aluminium planken voor het uitgeschoven rijden en een draaibaar LZV-bord.
In Nederland
De nieuwe LZV-combinatie - alsook de overige vijf in het wagenpark - worden uitsluitend in eigen land ingezet. Mocht de regelgeving over de grens het gebruik van LZV-combinaties mogelijk maken, zou het aandeel LZV in de vloot zeker toenemen, geeft Starmans aan. "In deze uitdagende tijden voor transportondernemers is het wagenpark van groot belang. Dat heeft bij ons continue de aandacht. Daarbij proberen we altijd zo veel mogelijk voor een Nederlands product te kiezen", zegt de directeur. Waarom een vergelijkbaar product in Duitsland aanschaffen, als je ook de Nederlandse economie kunt stimuleren?"