Het drietal nieuwe, open Pacton-opleggers voor Jan Snel is speciaal gebouwd om zo laag mogelijk bij de grond te zijn. De hoge en volumineuze woon- en kantoorunits die de onderneming produceert én zelf transporteert kunnen alleen met deze op maat gemaakte trailers binnen de wettelijke eisen worden verplaatst. "We realiseren units tot 3,25 meter hoogte. Onze transportvergunning biedt ruimte tot 4,25 meter. Met deze - ter vervanging - aangeschafte opleggers kan het precies", zegt Simeon Roodenburg, directeur Transport van Jan Snel.
Met een geringe nekbalkhoogte van 75 mm en de compactste negentons banden (Continental 445/45 R 19.5) bieden de drie nieuwe, vlakke Pacton-opleggers (type LXD.342.L) voor Jan Snel een chassishoogte van amper een meter én niettemin een koppelingdruk van 15.000 kg, met een totaal toelaatbaar gewicht van 42.000 kg. De drieassige opleggers zijn extra verstevigd aan achterzijde, voor het transport van een meeneemheftruck. De trailers beschikken over een SAF-luchtveerstel met 3 starre, onderhoudsarme assen, met een technisch draagvermogen per as van 9.000 kg. De voorste en de achterste assen zijn voorzien van een centrale aslift. Omdat de te vervoeren units ook erg breed zijn, zijn de trailers voorzien van extra uitschuifbare breedteborden aan de achterzijde en bij de voorsteunen. Deze zijn geschikt voor lading tot 4,5 meter breed.
De trailers zijn voorzien van diverse bindvoorzieningen, zoals sjorgaten in het randprofiel, touwhaken onder het randprofiel en twee maal acht omklapbare bindogen van acht ton. Voor het transport van zeecontainers zijn er twistlocks voor 40 voets en 20 voets containers aangebracht. Elke trailer heeft totaal achttien rongkokers in het randprofiel en twee maal vier rongkokers ter hoogte van de hoofdliggers. Daarnaast zijn er twee stuks rongenrekken, rvs-kisten, stophuitkorfen én één opbergkorf voor een ladder.
Modulair bouwen
Jan Snel Flexibel Bouwen is een internationaal opererende familieonderneming met meer dan een halve eeuw ervaring in flexibel, modulair bouwen én gespecialiseerd transport. Jan Snel startte in 1960 - als transportonderneming - en is inmiddels uitgegroeid tot een middelgroot bedrijf met 386 medewerkers. De onderneming heeft vestigingen in Montfoort, Hulst, Eemshaven, Bornem in België en Hürth-Knapsack in Duitsland. Jan Snel heeft een bouwafdeling en een transportafdeling. De laatste verzorgt het vervoer van de eigen bouwunits, maar werkt ook voor derden. De nieuwe opleggers worden ingezet voor de bouwafdeling van Jan Snel, waar men kwalitatieve prefab units ontwikkelt en produceert voor bewoning, kantoorgebruik, onderwijs, zorg of industrie. Ook ferro én non-ferro materialen worden met de nieuwe Pacton-opleggers vervoerd, in zeecontainers.
Specifieke combinaties
Het wagenpark van Jan Snel bestaat uit 43 zeer specifiek samengestelde combinaties, waarvan er 14 zijn ingericht voor het transport van bouwunits; al dan niet voorzien van autolaadkraan. Pacton was als leverancier reeds bekend bij Jan Snel. Roodenburg beargumenteert de keuze nuchter: "Natuurlijk kies je voor een combinatie van de beste kwaliteit en prijs. Het product moet goed zijn. Maar de menselijke kant geeft de doorslag. Vertegenwoordiger Henri Stek zit bijvoorbeeld heel kordaat en met veel vakkundig inzicht bij ons aan tafel. Daarnaast is het contact over het productieproces met sales engineer Martin Kosse van Pacton Trailers heel prettig en volgend. Dat maakt ook het afstemmen - en waar nodig bijsturen - gedurende de productie eenvoudig mogelijk."