NIEUWEGEIN - De broers Arnold en Martin Kant, van Kant transport VOF in Nieuwegein, beschikken samen over twee trucks en een drietal opleggers. Arnold Kant is sinds kort geheel 'in het nieuw', met een Volvo-trekker én een nieuwe Pacton-schuifzeilenoplegger met meeneemheftruck. De keuze voor de Pacton-oplegger, met specifieke opties, werd heel doordacht gemaakt, vertelt Arnold. "Dankzij de kruisbesturing van Tridec zwaait de trailer niet uit in de bochten."
Kant Transport V.O.F. is een klein familiebedrijf, dat sinds 1962 actief is. Men vervoert hout- en bouwmaterialen, maar ook volumetransporten, naar bestemmingen in de Benelux, Frankrijk en Duitsland. De schuifzeilenoplegger vervangt een volumecombi. Dat was een goed doordachte keus van Arnold Kant. "Ik heb 26 jaar uitsluitend met een combi gereden. Mijn broer en ik vervoeren van origine met name hout- en bouwmaterialen. Toch komt er meer diversificatie in het transportaanbod, ook voor collega-vervoerders. De mogelijkheid om zelf te kunnen lossen is een belangrijke extra."
Besturingssysteem
De Pacton drieassige (twee assen gestuurd) schuifzeilenoplegger is van het type TRD.342.T-EP1. De achterzijde is geschikt voor een meeneemheftruk. De trailer biedt een technisch draagvermogen per as van 9.000 kg. De liftbare voorste en de achterste as zijn gemonteerd op draaikransen. Ze worden gestuurd door middel van stangen vanaf de koppeling. Het besturingsysteem met overbrengmechanisme van Tridec biedt verschillende voordelen. Kant: "Voor de Pacton-schuifzeilenoplegger heb ik een aantal bewuste opties gekozen. TD-X besturing bijvoorbeeld. Het voordeel is dat de trailer niet uitzwaait in de bochten. Zeker met een heftruck achterop is dat heel prettig als je door een woonwijk moet. Ook de bandenslijtage is hierdoor aanzienlijk minder."
Kant koos niet alleen voor Tridec kruisbesturing, maar ook voor het meer naar achter plaatsen van de assen, om een optimale gewichtsverdeling te krijgen. "De trailer kan nu best wat schoteldruk hebben. Daarnaast wilde ik vooral een mooie afwerking. Denk aan twee in kleur gespoten rvs-kisten en fraaie Alcoa Durabright velgen. En je kunt het stom vinden, maar de zijkant van de schuifkap - die kap kan naar voren en naar achteren geopend worden - vind ik altijd zo overdreven wit. Dat wordt heel snel smoezelig. Dus heb ik die met rood zeil laten bekleden. Alles klopt nu gewoon."
Flexibel
Vader Marinus Kant startte het transportbedrijf in 1962. Tegenwoordig bestaat de VOF uit zijn zonen Arnold en Martin. Martin rijdt met een kraanoplegger van Pacton. "Onze werkzaamheden zijn deels voor eigen klanten en deels voor collega transporteurs. Dat is voor ons een goede combinatie. Met de nieuwe schuifzeilenoplegger zijn we flexibel, want je kunt die inzetten voor meerdere soorten lading. Natuurlijk hebben we in de sector moeilijke jaren gehad, maar dankzij een trouwe klantenkring en een groot netwerk hebben we goed door kunnen werken. Nu trekt langzaam aan het werk weer aan. Met het nieuwe materieel gaan we enthousiast de toekomst in. Pacton heeft dan ook een ontzettend mooie oplegger gerealiseerd. Toen het ontwerp helemaal op papier stond, ben ik met de constructeur de fabriek door gegaan. Echt prachtig om het gehele, gestroomlijnde proces te zien. Het liefst had ik zo zes weken om de productie heen gelopen", lacht Kant. "Ik krijg nu in het werk echt veel lovende reacties."