Koopman Transmission werkt met zes nieuwe Pacton-schuifzeilentrailers (type TBD.233.T-LP1) met laadklep. De ter uitbreiding aangeschafte opleggers worden ingezet in de fijnmazige distributie in Noord-Nederland. TransMission is het grootste samenwerkingsverband van zelfstandige transport- en distributiebedrijven in Nederland en België. De achttien partners verzorgen met 1.200 medewerkers en 500 vrachtwagens dagelijks 14.000 zendingen.
Koopman Transmission is onderdeel van de Koopman Logistics Group, met meer dan duizend medewerkers in Nederland, Duitsland en België. In een ver verleden werkte Koopman Transmission al eens met Pacton-trailers; echter vele jaren geleden. Volgens Bert van 't Zand van Koopman Transmission is voor de nieuwe trailers voor Pacton gekozen, omdat de specificatie net iets meer vroeg. "Deze trailers hebben een laadklep en gestuurde en liftbare assen. Daarbij waren we op zoek naar duurzame opleggers met een lange levensduur. Vandaar ook dat we Pacton de carrosseriedelen thermisch hebben laten verzinken, alvorens deze in kleur te spuiten."
Gestuurde en liftbare assen
De zes trailers voor Koopman Transmission zijn uitgerust met een laadklep van Dhollandia. Vier hebben een traditionele achtersluitende laadklep; de twee laatst afgeleverde een onderschuiflaadklep met een hefvermogen van 2.500 kg. Die keuze heeft vooral te maken met de te vervoeren vracht. Met 25 eenheden in het wagenpark (trucks met trailer, bakwagens en bestelwagens) betreft de aanschaf een aanzienlijke verjonging van het wagenpark.
De twee onlangs afgeleverde schuifzeilentrailers zijn 13,64 meter lang. Ze hebben twee assen, waarvan één gestuurd. De voorste as is voorzien van een volautomatische aslift via het EBS, met wip-schakelaar aan het chassis voor gedwongen zakken. De achteras is gemonteerd op een draaikrans en wordt gestuurd met een stang vanaf de koppeling. De koppelingdruk is 15.000 kg, de asdruk totaal 18.000 kg en het totaal toelaatbare gewicht is 33.000 kg. Het chassis is aan de achterzijde aangepast voor montage van de onderschuivende laadklep.
LED-techniek
De trailers hebben een vaste kap van lichtdoorlatend polyester en Roland-schuifzeilen van hoogwaardig 2 x 2 dubbeldraads PVC-zeildoek. Voor de verlichting is - voor extra branduren - gebruik gemaakt van LED-techniek. Dat geldt voor de achterlampen, de zijlampen onder het randprofiel, de steellampen achter, de breedte- en toplichten voor, de kentekenlampen en de achteruitrijd/werklampen. Ook de binnenverlichting is LED, aangesloten op constante stroom vanaf de trekker, met schakelaar bij de laadklepbedieningskast. Rondom zijn de trailers voorzien van twee keer 19 stuks Pacton 2,5 tons bindogen. In de wielbasis is een kunststof gereedschapkist gemonteerd. Pacton leverde eveneens een tweetal stuwbalken, die overdwars halverwege de trailer geplaatst kunnen worden, voor extra vastzetmogelijkheden. De besturingsdelen en de laadklep worden gesmeerd d.m.v. SKF centrale vetsmering. Voor de veiligheid werd een PSVT camerasysteem geïnstalleerd dat draadloos met het trekkende voertuig communiceert.