Richard Nijkamp, directeur van Nijkamp Transport uit Geesteren en Wessels Logistics in Almelo, kreeg onlangs de laatste van zes Floor drieassige, open opleggers (type TXD.344.L) geleverd door Pacton Trailers uit Ommen. Waar in het verleden ook wel gebruikte trailers werden aangeschaft koos Nijkamp ditmaal bewust voor een zestal maatwerk nieuwe opleggers. "Voordeel is dat je zelf de leverancier kunt kiezen, de specificatie kunt samenstellen én eenheid in het wagenpark kunt realiseren. Dat heeft weer voordelen in gebruik, onderhoud en reparatie."
Het familiebedrijf van Richard Nijkamp, hij vertegenwoordigt samen met zijn broer Emiel de derde generatie, werd opgericht in 1934. Het bedrijf is onder meer gespecialiseerd in bouwmaterialenvervoer, grond- en sloopwerken, de levering van zand, grind en puingranulaat én de verhuur van kiepers, betonmixers, shovels, mobiele graafmachines, puin/afvalcontainers en laadvloeren. Ook Wessels Logistics is van oudsher een familiebedrijf, opgericht in 1802. In 2002 werd de onderneming overgenomen door Nijkamp Transport. Wessels Logistics richt zich op het vervoer van colli tot ´full truck loads´+ inclusief chemische producten en VLG/ADR stoffen.
De nieuwe Floor/trailers worden ingezet voor het bouwmaterialenvervoer, voornamelijk breedplaatvloeren, van Nijkamp Transport. De trailers zijn gedeeltelijk als uitbreiding aangeschaft. Eerder dit jaar schafte Nijkamp ook al een drieassige schuifzeilenoplegger met Kooiaap-aansluiting van Pacton aan. Vorig jaar verwelkomde Nijkamp een viertal nieuwe, tweeassige City-opleggers van Pacton in het wagenpark.
Robuust
Nijkamp Transport en Wessels Logistics, met ook een vestiging in Duitsland en Hongarije, beschikken over een wagenpark van zo'n 95 trucks en ruim honderd opleggers. Nijkamp koos voor de zes Floor open opleggers voor een extra robuuste heavy duty uitvoering én het (optionele) schooperen van het chassis en kopschot, voor een extra lange levensduur. De trailers worden voornamelijk ingezet voor binnenlands vervoer van bouwmaterialen en moeten zeker vijftien jaar mee, aldus Nijkamp. De trailers zijn dan ook specifiek uitgevoerd naar de wensen van Nijkamp. De Floor opleggers hebben een lengte van 13,54 meter, met een koppelingdruk van 17 ton (in plaats van de standaard 15 ton), een asdruk totaal van 27.000 kg en een totaal toelaatbaar gewicht van 44.000 kg. Het SAF Intradisc luchtveerstel omvat drie starre assen met schijfremmen. De aslasten zijn uit te lezen via het EBS. De voorste as is voorzien van een aslift, volautomatisch via het EBS, met een wipschakelaar aan het chassis voor gedwongen zakken. de trailers beschikken over een Wabco elektronisch geregeld luchtdrukremsysteem (EBS) met EBS 2S/2M, anti-kantel-systeem (Wabco RSS), twee ISO-aansluitingen en een parkeerrem d.m.v. veerremcilinders. De achterlampen, zijlampen, steellampen, breedtelichten, achteruitrijlampen en de kentekenlampen zijn allen op basis van LED-techniek. De trailers beschikken voorts onder meer over aluminium zijafscherming, een Floor-lichtbakbumper aan achterzijde, in de rand 2x11 rongkokers én rongkokers aan de voorzijde bij de hoofdliggers en in de hartlijn. Onder het randprofiel bevinden zich zware bindhaken en er zijn lichte bindhaken aangebracht onder het achterkalf en tegen de buitenzijde van het kopschot. Er is een verzinkte stophoutbak overdwars onder het chassis gemonteerd, links en rechts in de wielbasis een rongenrek, met links eveneens een rvs-gereedschapskist.