PACTON/KENNIS KRAANOPLEGGER VOOR BRONSEMA STEENHANDEL & TRANSPORT
30 augustus 2019
Bronsema Steenhandel & Transport uit het Friese Stroobos werkt sinds kort met een fraaie, nieuwe Pacton/Kennis kraanoplegger. De drieassige stenentrailer (type TPD.348.CB) in stijlvol antracietgrijs en groen - met chroom-, aluminium- en rvs-accenten - wordt breed ingezet voor het vervoer van bouwmaterialen. Voor gebruik in Duitsland is de zeer compleet uitgeruste oplegger onder meer voorzien van een kunststof antislipvloer.
Broers Menno en Klaas Bronsema zijn samen met vader Jappie de eigenaren van de onderneming. Met nog drie chauffeurs als medewerkers en Menno's vrouw José in de administratie bedient de onderneming een grote diversiteit aan klanten. Volgend jaar viert het familiebedrijf het 75-jarig jubileum.
Menno Bronsema vertelt: "We moesten weliswaar een jaar op deze nieuwe trailer wachten; het was het wachten waard. Pacton/Kennis is dé naam voor stenenopleggers. We hebben in ons wagenpark nu drie stenentrailers - van zes totaal - van dit merk en ik ben er oprecht enthousiast over. Deze nieuwe trailer vervangt er eentje van hetzelfde merk van bijna twintig jaar oud. We hopen met deze nieuwe trailer weer twintig jaar te rijden. Ommen ligt bovendien voor ons heel gunstig, omdat we veel kalkzandsteen vervoeren voor een Duitse opdrachtgever, komen we veelvuldig in de regio Ommen. Dus als er eens wat is met een trailer, rijden we gewoon even langs.
Het bedrijf van de Bronsema's bestaat uit een afdeling transport met zes vrachtwagens en een steenhandel. Bij Bronsema Steenhandel kunnen zowel particulieren als aannemers terecht voor een ruim aanbod in ruwe bouwmaterialen. Zo worden onder meer kalkzandsteen, gevelsteen, dakpannen, gebakken straatstenen, zand, grind, cement en kalk verkocht. die producten worden met het eigen wagenpark vervoerd en gedistribueerd; wat zo'n tien procent van de transportactiviteit beslaat. Het overige transport - voor bedrijven - betreft voornamelijk bouwmaterialen en betonproducten. Maar ook wordt er met koelers en diepladers gereden op het binnen- en buitenland.
Kunststof antislipvloer
Bronsema koos voor een traditionele Kennis kraanoplegger, niet de Light-variant. Daarbij koos hij voor de maximale lengte en twee (van de drie) gestuurde assen. De eerste as is liftbaar. "De kunststof antislipvloer hebben we speciaal voor het gebruik in Duitsland gekozen, in verband met de eisen voor ladingzekering daar. Naast bestratingsmaterialen, kalkzandsteen, gevelsteen en betonproducten vervoeren we ook wel eens rijplaten. Daarom hebben we gekozen voor extra rongpotten."
De Pacton/Kennis kraanoplegger voor Bronsema heeft een laadvloerlengte van 13,15 meter, een koppelingsdruk van 18.000 kg, een asdruk totaal van 30.000 kg en een totaal toelaatbaar gewicht van 48.000 kg. Het betreft een widespread luchtveerstel met SAF-assen. De trailer is voorzien van een wegrijhulp tot 30 km per uur via het EBS. De voorste as is liftbaar. De twee achterste assen worden met stangen mechanisch bestuurd vanuit de koppelingsschotel.
De hoofdliggers van de oplegger doen tevens dienst als kraangeleiding, met aan achterzijde vaste kraanoprijbokken. De oplegger is geleverd met ladingszekeringcertificaten voor kopschot, bindogen en rongen.
Compleet uitgevoerd
Op de trailer wordt door het transportbedrijf een geheel opgeknapte/gereviseerde gebruikte kraan geplaatst; een Kennis 14 ton/meter kraan. Voor wat betreft de opties is op de trailer niet bezuinigd. Menno Bronsema: "Als niet zo heel groot bedrijf, kopen we niet vaak een nieuwe trailer. Als familie rijden we zelf ook in het transport en natuurlijk wil je dan helemaal alles netjes en compleet hebben. Ja, we houden van een mooie uitstraling qua extra's. Chromen randen, alcoa velgen, LED-verlichting, extra remlichten; dat hoort er wel bij als je een oplegger voor de komende twintig jaar aanschaft. Dan bezuinigen we niet op de detaillering."
Voor de verlichting is overal gebruik gemaakt van LED-techniek. Voorts is de oplegger compleet uitgevoerd met onder meer een rangeertrekhaak aan de achterkant, automatische SKF-vetsmering, twee stuks RVS-gereedschapskisten, een verzinkte stophoutbak, vele rongkokers/rongen, een aluminium separatieschot, een rongenslede en Wabco Smartboard. De pallethaak is volledig geïntegreerd in het kopschot en de bodem, zodat deze geen ruimte in beslag neemt. De fraaie grijs-groene oplegger beschikt over geanodiseerd aluminium zijafscherming en zijborden. Er zijn twee keer zes scharnierende en afneembare zijborden. Het chassis werd compleet geschoopeerd en vervolgens gespoten in tweecomponenten sneldrogende vulprimer en afgewerkt met hoogvullende tweecomponenten lak.
Bronsema besluit: "Het is een lust om mee te werken en samen met één van onze jonge trekkers is het echt een plaatje van een combinatie."