PACTON MET ZES TRAILERS NAAR MOBILITEITS RAI AMSTERDAM

16 oktober 2017

Pacton Trailers uit Ommen laat op de MobiliteitsRAI in Amsterdam zien waar men sterk in is; de trailerbouw in al zijn facetten. Zo toont men onder meer een zestal bijzondere trailers in AmsterdamRAI. Directeur Rik Pronk: "Wij doen mee aan de MobiliteitsRAI, omdat wij het initiatief van de RAI Vereniging, voor het behoud van een kwalitatief hoogwaardige beurs in Nederland, ondersteunen." 

Pacton Trailers (www.pacton.nl) neemt, afgezien van de MobiliteitsRAI, niet deel aan andere, Nederlandse beurzen. Internationaal is men wel heel actief. Directeur Rik Pronk heeft vertrouwen in het nieuwe Nederlandse concept. "Wij hopen dat deze eerste MobiliteitsRai de start zal zijn van een succesvol tweejaarlijks evenement, waarbij de volgende editie nog meer exposanten mee zullen doen." Het vertrouwen in de beurs laat Pacton zien door maar liefst zes trailers mee te nemen naar Amsterdam. Op de beursvloer (stand 01.106) laat Pacton op 260 vierkante meter zien waarom vele logistieke ondernemers kiezen voor de trailerbouwer uit Ommen. Op de stand zijn drie Pacton-trailers te bewonderen. Voor de AmsterdamRAI staan nog eens drie Pacton-trailers. 

Floor uitschuifbare open oplegger 

Op de beursstand in AmsterdamRAI staan een Floor dubbel uitschuifbare open oplegger, een Pacton/Kennis kraanoplegger en een Floor S-Line kip-aanhangwagen. De Floor uitschuifbare, open oplegger is een vlakke oplegger met drie assen. Vlakke opleggers zijn voor Pacton een specialiteit. Zo vallen ook speciale varianten met extreem lage en toch sterke nekconstructies - voor het transport van bijvoorbeeld bureaucontainerunits - onder het aanbod. De modellen zijn - natuurlijk - met verschillende lengtes, asconfiguraties en besturingssystemen leverbaar. Enkel, dubbel, of zelfs drievoudig uitschuifbaar. De oplegger op de MobiliteitsRAI heeft een ingeschoven chassislengte van 13,5 meter. Uitgeschoven meet het chassis liefst 28,15 meter. Het totaal toelaatbare gewicht is 48.000 kg. Alle drie de assen zijn gemonteerd op een twintigtons draaikrans. Ze worden bediend middels een hydraulisch systeem vanaf de koppeling. De besturing is tevens te bedienen middels Tritronic radiografische hulpbesturing. De voorste as is voorzien van een aslift, handmatig te bedienen. De trailer is voorzien van twaalf Alcoa Durabright velgen met Goodyear banden 275/70 R 22.5 KMAX S. Extra´s zijn onder meer een rvs-gereedschapkist, een stophoutbak over de breedte voor het asstel, twee maal tien rongkokers in het randprofiel, zes rijen rongkokers overdwars in de vloer en twee maal zes achttons bindogen in het randprofiel. 

Kennis kraanoplegger 

De Pacton-Kennis drieassige kraanoplegger - met verrijdbare kraan -  is een fraai voorbeeld van wat er met zo'n kraanoplegger mogelijk is. De Floor en Kennis kraanopleggers zijn al geruime tijd toonaangevend in hun specifieke marktsegment. De kraanopleggers zijn beschikbaar in verschillende lengtes, met diverse as-configuraties en besturingssystemen, zodat altijd de meest ideale toepassingsvariant gekozen kan worden. Ook een lichtgewicht variant is beschikbaar, in verschillende asconfiguraties. Een kraanoplegger kan uitgevoerd worden voor kranen met een capaciteit tot 55 ton/meter. Overige opties zijn er te kust en te keur.

De kraanoplegger op de beursstand heeft een bijzondere KCN Antirutsch vloer, voorzien van TÜV-certificaat. De hoofdliggers van de trailer, met een totaal toelaatbaar gewicht van 48.000   kg, doen tevens dienst als kraangeleiding (kraanspoorbreedte 1.300 mm). De kraangeleiding uit hoogwaardig staal staat de montage toe van een verrijdbare kraan van 17 ton/meter. Het SAF-luchtveerstel van de oplegger omvat drie assen met schijfremmen, met een technisch draagvermogen per as van 11.000 kg. De voorste as is voorzien van een aslift via het EBS. De achterste twee assen worden gedwongen gestuurd middels Pacton/Kennis tweestangenbesturing (lineair) vanuit de koppelingsschotel (werkend zowel bij voor- als achteruitrijden). De trailer staat op zes Alcoa Durabright velgen met Continental banden 425/65 R 22.5 HTR-2.

Op de gemiddelde trailer wordt veel verlichting aangebracht; zo ook hier. De trailer beschikt over twee Aspöck Europoint III (LED) meerkamerachterlampen met geïntegreerde, reflecterende lengtedriehoeken en een breedtemarkeringslampje op rubbervoet. Daarnaast zijn er twee keer vijf gele led-zijlampen onder het randprofiel, twee witte breedtelichten aan de voorzijde, twee kentekenlampen, twee led-werklampen ter hoogte van de steunpoten, twee led-flitslampen én een zwaailamp op de doorn. Onder de op maat gespecificeerde toebehoren zijn aluminium zijafscherming, twee rvs-opstaprongen aan de achterzijde, centraal SKF-vetsmeersysteem ten bate van schamels en koppeling, een rvs-gereedschapskist, twee maal twintig bindogen in de v-groef van het randprofiel, een parkeerbak en een stophoutbak. 

Floor S-Line aanhangwagen 

Met de Floor S-Line heeft Pacton een multifunctioneel aanhangwagenchassis in het programma voor alle baklengtes van 5 tot 7,5 m. Dit aanhangwagenchassis is geschikt voor alle gangbare containeruitvoeringen. De S-Line is er onder meer met een twee- of drieassig chassis en met een  mechanisch of pneumatisch verstelbare triangel. De Floor S-Line FLKCA 10-20 aanhangwagen op de beursstand heeft een kipchassis met drie assen, met een chassislengte van 6,89 meter. Het chassis is zodanig geconstrueerd dat de langsbalken van de container tussen de hoofdliggers vallen. De containervergrendeling geschiedt aan de voorzijde met een afneembare spanlier met een ketting en aan de achterzijde door middel van twee ratelspanners. De Floor S-Line heeft twee verwijderbare bakaanslagen, die verplaatsbaar zijn in diverse posities, voor onder meer een containerlengte van 7 en 7,5 meter.

Met 10.000 kg toegestane asdruk per as, komt het toelaatbare gewicht op 30.000. De vooras en het tandemstel worden voorzien van een laagregeling middels een knop aan het chassis, om het  chassis te laten zakken tijdens het overzetten van een container. Tevens zakken de vooras en het tandemstel automatisch bij het inschakelen van het 'kippen'. De voorste as van het tandemstel is voorzien van een volautomatische aslift via het EBS, met automatisch zakken. Andere extra's in deze uitvoering zijn de rvs-zijafscherming en een rvs-kist. 

Schuifzeilentrailer met Kooiaap-constructie 

Buiten staan eveneens drie opvallende Pacton-trailers opgesteld, voor de entree van AmsterdamRAI. Eén daarvan is een drieassige schuifzeilenoplegger met Kooiaap-aanpassing. De schuifzeilenopleggers van Pacton zijn in vele varianten leverbaar, zoals met één of twee assen gestuurd, of met een lage nek. Een trailer wordt uiteraard vokomen naar wens gespecificeerd. Eén ding hebben alle trailers gemeen; de robuustheid van de opbouw. Naast de optie voor een meeneemheftruck, zijn er onder meer opties voor uitvoeringen als Huckepack-trailer, coiltrailer, of als Mega-trailer. Een laadklep is er in verschillende uitvoeringen en er is keus uit een vast dak, een hefdak of een schuifdak. Ook diverse besturingssystemen zijn beschikbaar.

De schuifzeilentrailer die voor de AmsterdamRAI staat opgesteld, is akomstig van Dutch Trailer Center (http://dutchtrailercenter.nl), een zustermaatschappij van Pacton Trailers, voor de verhuur, inkoop en verkoop van getrokken materieel voor het wegtransport. De trailer heeft een koppelingsdruk van 15.000 kg en een asdruk totaal van 27.000 kg. De achterzijde van de oplegger is voorzien van Kooiaap-constructie om een mobiele vorkheftruck mee te kunnen nemen. Het SAF -luchtveerstel met drie, starre onderhoudsarme assen, biedt een technisch draagvermogen per as van 9.000 kg, met schijfremmen en heffen-en-zakken ventiel links achter het asstel. De achterste as is gemonteerd op een draaikrans en wordt gestuurd door middel van een stang vanaf de koppeling. De voorste as is voorzien van een automatische aslift, met een knop om het systeem uit te schakelen. De trailer heeft een schuifkap, die naar voren (met meeschuivende klapbare achterbalk) opengeschoven kan worden, afgesloten met een wit dakzeil. Aan de achterzijde bevindt zich een semi-automatische vergrendeling. De schuifzeilen zijn van hoogwaardig 2 x 2 dubbeldraads PVC-zeildoek, 890 g/m2. Om de plusminus 60 cm is een vaste, verticale spanband aangebracht, met roestvrijstalen gesp en gegalvaniseerde haak. De zeilen lopen met nylon rollers in de aluminium dakrails. Maatwerk toebehoren zijn onder meer een reservewielhouder tussen de hoofdliggers, achter de zwanenhals, aluminium zijafscherming, drie keer acht stuks rongkokers, een rvs-gereedschapkist, pneumatisch bedienbare draagbalken en Groeneveld centrale vetsmering. 

Floor open oplegger met dolly 

Een andere Pacton-trailer bij de hoofdingang is een Floor drieassige, open oplegger. Deze heeft een totaal toelaatbaar gewicht van 45.000 kg. Het BPW luchtveerstel omvat twee starre assen en één naloopfusee as, met een technisch draagvermogen per as van 10.000 kg. De trailer is voorzien van onder meer de speciale Floor-achterzijde, voorzien van geïntegreerde trapjes en een terugliggende lichtbak, om schade te voorkomen. In het randprofiel bevinden zich twee maal dertien stuks achttons bindogen. In het randprofiel bevinden zich twee maal dertien rongkokers. Ook zijn er vijf rijen rongkokers over de gehele breedte van de oplegger. Onder het randprofiel zijn rondom touwhaken aangebracht.

Tevens voor de hoofdingang, op de Floor-oplegger, is een Pacton tweeassige dolly ten bate van een LZV-combinatie te bewonderen. Het SAF luchtveerstel van de dolly bevat twee starre assen met schijfremmen. Het technisch draagvermogen per as is 9.000 kg. Pacton levert dolly-uitvoeringen met één tot vier assen.