PACTON STELT SPECIAAL TRAILERGAMMA TENTOON OP IAA

12 september 2018

Pacton Trailers uit Ommen is aanwezig op de IAA in Hannover van 20 tot en met 27 september. En hoe! De veelzijdige trailerbouwer laat in het Holland Paviljoen van RAI CarrosserieNL (hal 25, C60) in totaal zeven opleggers zien. Pacton laat met name de specialiteiten zien in Hannover, met een bijzondere kraanoplegger, twee speciale open opleggers en B-double en Flex-XL containerchassis'. Typisch Nederlandse, maatwerk topproducten. 

Op de IAA in Hannover Pacton een uniek assortiment aan maatwerk traileroplossingen voor aan de internationale logistieke branche. Een bijzondere eyecatcher in Hannover is de drieassige Kennis kraanoplegger (type: TPD.348.C-B) van Pacton-makelij, die voorzien is van zeer vele opties als extra. De in metallic zwart-rood afgewerkte trailer, met gepolijste rvs-kisten en fraaie chroomaccenten om onder meer de verlichting is bestemd voor Dutch Trailer Center BV (DTC) in Ommen. Daar is de trailer beschikbaar voor de verhuur. DTC verhuurt en verkoopt trailers en aanhangwagens en het aanbod aan gebruikt materieel is zowel breed als divers. Op de website www.dutchtrailercenter.nl is het actuele aanbod te zien. De kraanoplegger is voorzien van een opvouwbare Kluitmans KHC 17R-3X kraan die drie keer uitschuifbaar is. De kraan is voorzien van hydraulische steunpoten. De kraanoplegger heeft een SAF luchtveerstel met drie assen met schijfremmen. Elke as biedt een technisch draagvermogen van 11.000 kg. De achterste twee assen worden gedwongen gestuurd door middel van Pacton tweestangen besturing. Met zes Alcoa Durabright velgen, links en rechts zes aluminium zijborden en een tweetal rvs-kisten, is de trailer helemaal af. 

Vlakke opleggers 

Ook vlakke opleggers zijn voor Pacton een specialiteit. Speciale varianten met extreem lage en toch sterke nekconstructies vallen onder het productgamma. De modellen zijn in verschillende lengtes, asconfiguraties en besturingssystemen leverbaar. Met een vaste lengte, of enkel, dubbel, of drievoudig uitschuifbaar.

Op de IAA wordt een tweetal vlakke opleggers gepresenteerd. Zo is er de bijzondere LXD-342.L met een nekbalkhoogte van slechts 75 mm, speciaal gericht op het vervoer van onder meer containerunits. Bijzonder is de bijbehorende kopppelingsdruk van 15 ton! "Voor ons bij Pacton niet heel ongebruikelijk, maar toch heel speciaal. Zo'n trailer, voor hoog en zwaar transport, wordt zwaar en sterk geconstrueerd. Het vereist een speciale constructie, met weloverwogen keuzes in materialen, lasvolgordes en meer", vertelt sales engineer Martin Kosse.

"De tentoongestelde, drieassige open laadbak trailer is maximaal flexibel. Voor het gemak zijn de koppelingshoogte en de chassishoogte variabel. Er is een keus uit twee rijstanden: met een koppelingshoogte van 910 mm en een chassishoogte van 985 mm, óf met een koppelingshoogte van 940 mm en een chassishoogte van 1.015 mm. Met een koppelingsdruk van liefst 15.000 kg én een asdruk van 27.000 kg is het totaal toelaatbare gewicht 42.000 kg."

Een andere vlakke Pacton-oplegger op de IAA is de gestuurde open laadbak van het type TBD.342.L. De drieassige trailer, met de voorste as liftbaar, is riant voorzien van opties. Bijzonder is ook dat voor het eerst een SEM Single Bar Steering System is toegepast, afkomstig van SAF Benelux. 

B-Double en Flex-XL 

Ook aanwezig, op het buitenterrein, is een B-Double containerchassis voor toepassing in Japan. Daar verschuift het asstel, wat in Nederland niet gebruikelijk is. Tevens is dit chassis langer dan het gebruikelijke B-Double containerchassis. Met een B-Double is het niet alleen mogelijk om een LZV-combinatie te creëren, maar met het asstel ingeschoven kan deze oplegger ook worden ingezet als korte oplegger. Het productgamma van Pacton omvat de B-Double in uitvoeringen als open laadbak, voor containertransport en met schuifzeilen. Eveneens is een drietal Flex containerchassis te zien, bestemd voor dezelfde Japanse afnemer.  Deze chassis hebben 9 tons BPW-assen met schijfremmen en een naloopas. Het multifunctionele Flex-XL containerchassis is uitschuifbaar vóór, achter en in de wielbasis en is daarmee voor diverse afmetingen containers geschikt.