RIJSSEN - Pultrum Rijssen BV zet sinds kort een nieuwe Pacton-kraanoplegger in. De oplegger werd naar wens van de transportonderneming multifunctioneel gespecificeerd. Directeur Jille Pultrum: "Vroeger werden deze opleggers stenentrailers genoemd, maar dat vervoeren we er eigenlijk nooit mee. Wel bijvoorbeeld hout, staalmatten en betonplaten, maar ook containers."
Pultrum Rijssen is nationaal en internationaal thuis in het bouwmaterialen- en distributievervoer. Het familiebedrijf met 90 medewerkers is al 54 jaar actief. De onderneming beschikt over 66 trekkende eenheden en zo'n 175 trailers. Daarbij gaat het om onder meer verschillende typen open opleggers, boxtrailers, huiftrailers en mega(tautliners). Daarnaast beschikt Pultrum over semidiepladers en diepladers, die in vele gevallen uitschuifbaar zijn uitgevoerd. Pultrum beschikt tevens over een eigen, moderne werkplaats.
"Wij willen ons wagenpark zo breed mogelijk inzetbaar maken", vertelt Jille Pultrum, die samen met neef Ate leiding geeft aan het familiebedrijf. "Een trailer is altijd te kort en altijd te hoog. Zeker wanneer je voor een verscheidenheid aan klanten rijdt. Om zo flexibel mogelijk te zijn, kozen we voor een extra lage oplegger, met een vloerhoogte van 1,28 meter. Het is één van de basisvoorwaarden voor een multifunctioneel inzetbare kraanoplegger. De rongen rondom zorgen voor een efficiënte ladingzekering en ook kunnen we een extra kopschot realiseren, voor het verdelen van de laadvloer in twee compartimenten van 5 en 6 meter. Dankzij de acht containertwistlocks kunnen we met de nieuwe trailer ook één 40-voets of twee 20-voets containers vervoeren."
Kraanoplegger goed inzetbaar
"Nu de bouw weer op gang komt, zit voor ons het werk in de bouwlogistiek ook in de lift. We denken graag mee in de logistiek voor de bouw. Hoe het beter en efficiënter kan. Daar staan we ook bekend om", vertelt Pultrum. "Kraanopleggers worden in de bouw steeds vaker ingezet. Als je ze breed specificeert, kun je ze voor het vervoer van een veelheid aan bouwmaterialen inzetten."
De kraanoplegger voor Pultrum betreft een drieassige, gestuurde kraanoplegger van het type TPD.348.C. Met een laadvloerlengte van 13,4 meter, een vloerhoogte van 1,28 meter en een toelaatbaar gewicht van 48.000 kg (bij een asdruk van 30.000 kg), biedt de oplegger net iets meer dan standaard.
De hoofdliggers van het chassis doen tevens dienst als kraanrails (kraanspoorbreedte 1.300 mm). De oplegger is geschikt voor een kraan van maximaal 17 ton/meter.
De oplegger heeft een wide-spread luchtveerstel, met onderhoudsarme BPW-assen, met elk een technisch draagvermogen van 11.000 kg. De voorste as is voorzien van een handbediende aslift met automatisch zakken. De twee achterste assen worden met dubbele stangen gedwongen bestuurd vanuit de koppelingschotel (Tridec-TR lineair). De nieuwe kraanoplegger is voor werk in de avond en nachtelijke uren voorzien van meerdere LED-breedtelichten, zijlampen en achteruitrij-/werklampen.
Pultrum: "Het grootste deel van onze trailers betreft maatwerk. Dan kiezen wij bewust voor een Nederlandse trailerbouwer zoals Pacton Trailers. We hebben meerdere Pacton-trailers in gebruik, waarvan sommige al 25 jaar. De opleggers van Pacton bewijzen zich als zeer duurzaam. Ook bij deze nieuwe trailer gaan we uit van gebruik voor de lange termijn, minstens 20 jaar."