Belgische Transport Heirwegh bvba vertrouwt op containerchassis van Pacton

10 oktober 2024

Transport Heirwegh bvba in het Belgische Zele is gespecialiseerd in containertransport. Sinds 2016 vertrouwt de onderneming steeds meer op Pacton in de samenstelling van het wagenpark. Recent werd wederom - ter uitbreiding - een zestal drieassige containeropleggerchassis van het type Flex-XL aangeschaft. Inmiddels zijn 27 van de 83 containerchassis geleverd door de Nederlandse trailerbouwer uit Ommen. Eigenaar Tom Claes: "Het zijn robuuste en gebruiksvriendelijke chassis die ons meerdere voordelen bieden. Sinds 2019 kopen we uitsluitend Pacton-chassis en onze chauffeurs zijn super tevreden."

Eigenaar Tom Claeys stuurt een team van zo´n 40 chauffeurs aan en een zevental medewerkers op kantoor. Heirwegh verzorgt dagelijks het transport, zowel nationaal als internationaal, voor alle typen containers. Daarnaast kan men conventioneel en temperatuurgevoelig transport aanbieden. Dankzij moderne Track & Trace systemen, is de lading op elk moment te volgen en de planning te optimaliseren. Met 5.400 m² opslagcapaciteit, verdeeld over twee magazijnen te Zele, is er bovendien de flexibele mogelijkheid voor opslag en overslag van goederen.

Flex-XL

Transport Heirwegh kiest bewust voor een Nederlandse trailerbouwer. De Flex-XL is één van de succesvolle opleggers uit de Container X-press serie van Pacton. Het doordachte ontwerp en de toepassing van hoogwaardige staalsoorten, geven de oplegger maximale stabiliteit bij een laag eigen gewicht. De Flex-XL is geschikt voor het vervoer van alle maten containers, waarbij de aslastverdeling optimaal is in alle uitvoeringen. De Flex-XL kent een uitgebreid optiepakket, waardoor een chassis maatwerk is voor elke klant. De zes containerchassis voor de firma Transport Heirwegh hebben ingeschoven een lengte van 9,31 meter en uitgeschoven 13,91 meter, met een totaal toelaatbaar gewicht van 39 ton. Het uitschuifbare containerchassis is multifunctioneel, met een onderhoudsarme mechanische uitschuifconstructie. Het chassis achter de gooseneck bestaat uit een driedelige telescopische centrale hoofdkoker, waaraan de diverse twistlockarmen zijn gelast. Hierdoor ontstaat een chassis dat overweg kan met een grote diversiteit aan containermaten en -combinaties; één maal 20 voets kort, éénmaal 20 voets midden, tweemaal 20 voets, éénmaal 30 voets, alsook éénmaal 40 voets met of zonder tunnel.

Het extra versterkte BPW-luchtveerstel van de opleggerchassis voor Heirwegh bvba omvat drie assen met schijfremmen, met een technisch draagvermogen van 9 ton per as. De voorste en laatste as hebben een automatisch werkende aslift. De trailers hebben led-verlichting rondom, waaronder achterlampen, zijlampen en breedtelichten, alsook onder meer dichte aluminium zijafscherming, een doorlopende stalen stootstrip aan de achterzijde, een wagenbrede spatlap en een documentenkoker. Het chassis werd voor het spuitwerk volledig geschoopeerd.

Meerdere voordelen

"We kopen de containerchassis altijd per 3 stuks en laten ze in overleg met Pacton afleveren bij Neyt Trucks in Lokeren, hier vlakbij, waar de trucks gekeurd en rijklaar gemaakt worden. We kunnen er daarna meteen de weg mee op", aldus Tom Claeys.

Voor zijn transportbedrijf bieden de Flex-XL chassis van Pacton meerdere voordelen. "Pacton is een bekende en goede naam in de trailermarkt en de robuustheid van hun chassis wordt alom geroemd. De Flex-XL chassis kunnen alle containers aan en met het simpele kleursysteem is het kinderlijk eenvoudig uitschuiven. Die eenvoud gaat ook op voor de automatische aslift; werkelijk een uitkomst voor onze chauffeurs. De Pacton-chassis schuiven volledig in, waar je vroeger uitsluitend kontschuivers had. Daar komt bij dat de chassis in het werk immer voldoende koppelingdruk bieden. Op 40 voets heb je bijvoorbeeld een plus 28 positie waarbij de 3 assen verhoudingsgewijs meer naar voren liggen, wat de koppelingsdruk ontlast. Op deze wijze zijn de chassis multi-inzetbaar; de perfecte trailers voor een groter wagenpark."