Lecaro uit Schaijk, producent van en handel in pallets, schafte onlangs een nieuwe Pacton Mega-oplegger aan. Lecaro koos voor de Mega-variant met de maximale lengte van 13,64 meter, maar met twee starre assen en een schotelhoogte van 950 mm. "De firma Lecaro transporteert uitsluitend pallets. Volumineus, maar niet extreem van gewicht. Veel lading, maar relatief lage aslasten. In deze uitvoering is de trailer perfect toegespitst op het gebruik", vertelt sales engineer Martin Kosse van Pacton Trailers.
De chassislengte van de Mega-oplegger voor Lecaro is 13,64 meter, met een asdruk van 18.000 kg en een totaal toelaatbaar gewicht van 30.000 kg. De trailer beschikt over een SAF luchtveerstel met twee starre, onderhoudsarme assen met schijfremmen. Het vaste dak bestaat uit een aluminium plaat. De schuifzeil-afdichtingsflap van zwart rubber is aan het dak gemonteerd. De fraaie schuifzeilen van de trailer bestaan uit hoogwaardig 2 x 2 dubbeldraads PVC-zeildoek, 860 g/m2. Om de ca. 600 mm is een vaste, verticale spanband met roestvrijstalen gesp en gegalvaniseerde haak aangebracht. De zeilen lopen met nylon rollers in de aluminium dakrails. In het randprofiel van het chassis zijn 2 x 19 bindogen gemaakt, met een capaciteit van twee ton (TÜV-gecertificeerd). De binnenzijde van de trailer is voorzien van LED-verlichting.
Twee is genoeg
Lecaro uit Schaijk produceert en verkoopt pallets. Men kan bij Lecaro terecht voor zowel nieuwe als gebruikte pallets. Directeur/eigenaar Alexander van Laak van Lecaro kiest er bewust voor het transport in eigen hand te houden. Met drie trekkende eenheden en zo’n tien identieke trailers – waarvan het overgrote deel van Pacton – worden dagelijks de pallets afgeleverd en opgehaald. “Onze planning loopt dagelijks vol voor de volgende dag. In de logistieke planning moeten we dus veel ad hoc werken. Met ons eigen wagenpark zijn we veel flexibeler. Tevens kunnen we zo met wisseltrailers werken.”
In Schaijk wordt gewerkt met 9 medewerkers. In totaal – met de productie en een vestiging in Afrika erbij – werken er zo’n 40 mensen voor Lecaro. Degelijk transportmaterieel is een voorwaarde voor een soepele bedrijfsvoering, zegt Van Laak. “We kiezen voor Pacton vanwege de degelijkheid en de duurzaamheid van de trailers. Daarnaast is de Mega-trailer van Pacton geheel naar wens te specificeren, ook voor wat betreft het aantal assen. Wij kiezen nadrukkelijk voor een tweeassige oplegger. Bij sommige andere fabrikanten zijn de opleggers standaard voorzien van drie assen en moet je extra betalen om er één minder te krijgen. Voor ons gebruik zijn twee assen ruim voldoende. Voor de manoeuvreerbaarheid zijn twee assen geschikter. Je bespaart tevens op bandenslijtage en tolgelden. Daarbij vervoeren we maximaal 15 ton aan pallets, dus ook voor het gewicht is die extra as onnodig voor ons.”
Vele varianten
De schuifzeilenopleggers van Pacton zijn in vele varianten leverbaar, met één, twee of drie assen, gestuurd, een lage nek en meer. Eén ding hebben alle Pacton-trailers gemeen, de robuustheid van de opbouw. Er is een versie voor een mobiele meeneemheftruck. Maar er zijn ook uitvoeringen als Huckepack-, Coil- en Mega-oplegger, of als schuifzeilencarrosserie. Daarnaast kan men kiezen voor mét of zonder deuren, 1 of 2 portalen, laadkleppen in verschillende uitvoeringen, een koppelingsdruk van 12 t/m 18 ton, verschillende lengtes, een vast dak, een hefdak of een schuifdak. Ook zijn er diverse besturingssystemen beschikbaar.