Veertien Pacton-opleggers voor Logi Trans

10 oktober 2019 Logi Trans koos recent ter uitbreiding voor veertien nieuwe Pacton-trailers om de veiligheid, stevigheid en duurzaamheid van de trailervloot te waarborgen. "Niet voor niets kiezen we bij Pacton Trailers voor een verzwaard chassis, met rondom rongen en een hoog kopschot van 1,80 meter. Dit om materialen optimaal klemvast te compartimenteren. We kiezen voor relatief zware trailers. Zwaar betekent echter ook betrouwbaar en sterk en dát is absoluut nodig voor de olie-industrie", zegt Piet Brink, directeur van Logi Trans BV uit Coevorden. De Nederlandse BV is een dochter van het Noorse moederbedrijf. Logi Trans (www.logitrans.no) heeft het hoofdkantoor in het Noorse Tananger. In Noorwegen is ook een vestiging in Bergen, daarnaast is er een vestiging in Denemarken (Herning) en in Nederland (Coevorden). In het Nederlandse Coevorden is men aanwezig, omdat met name in de regio Schoonebeek veel olie- en gasgerelateerde bedrijfsactiviteiten zijn. In alle vestigingen verzorgt Logi Trans naast alle vormen van logistiek (lucht-, zeevracht en wegtransport) ook de daarbij behorende douanefaciliteiten (zoals bijvoorbeeld exportdocumenten, T1 documenten, importafhandelingen en overige gerelateerde zaken). Sinds 2018 is Logi Trans AEO-gecertificeerd. Totaal werken er zo’n 45 medewerkers voor Logi Trans, waarvan 5 in de Nederlandse vestiging. "Logi Trans bevindt zich in een nichemarkt met het transport en de logistiek van oilwell equipment. Dat wil zeggen, alles wat voor boortorens benodigd is, zowel on-, als offshore voor Europa en wereldwijd. Het gaat dan om uniek en specifiek equipment, zowel klein als groot en zwaar materieel, waaronder ook veel buizenmateriaal", vertelt Brink.

Breed inzetbaar

Logi Trans schafte tien Pacton drie-assige vlakke trailers aan, van het type TXD.345.L-4222. Daarnaast wordt een viertal nieuwe Pacton semi-diepladers ingezet, type SXD.347.L-2. De opleggers typeren zich, naast de robuuste uitvoering, door de brede inzetbaarheid. De vlakke trailers hebben 18 ton koppelingsdruk en een totaal toelaatbaar gewicht van 45.000 kg. De opleggers zijn voorzien van diverse bindvoorzieningen, waaronder 13 stuks achttons bindogen per zijde in het randprofiel, touwhaken en vele rongen. Het BPW-luchtveerstel heeft drie assen met trommelremmen, met een technisch draagvermogen per as van 9.000 kg. In de hardhouten vloer bevinden zich twaalf container-twistlocks voor 1 x 40’, 2 x 20’, of 1 x 20’ centraal containers. De opleggers zijn voorts voorzien van een opbergbak voor 24 steekrongen, sneeuwkettinghaken, breedteborden, knipperlampen, een stophoutkorf en een inklapbaar ADR-bord aan de achterzijde. De trailers werden compleet met ADR-keuring afgeleverd. De vier nieuwe, drie-assige open semi-diepladers voor Logi Trans zijn voorzien van dezelfde opties als de vlakke opleggers. De voorste as heeft een aslift. Met een koppelingsdruk van 17.000 kg en een asdruk van 27.000 kg ontstaat een toelaatbaar gewicht van 44.000 kg. De semi-diepladers hebben een lage vloerhoogte van 90 cm; wat fraai combineert met de 17,5 inch banden. Ook deze trailers zijn voorzien van twistlock-aansluitingen voor containervervoer. In het lage deel van de vloer bevinden zich vier twistlocks voor één 20’ container. Tevens zijn de opleggers uitgerust met een ladingbok, voor het vervoer van lange lading; steunend op de nek en de bok. De achterzijde van de semi-diepladers is aangeschuind, voor het oprijden van zwaar materieel. Ook deze trailers zijn geleverd met ADR-keuring.

Hoge eisen

Logi Trans is reeds jaren lang klant van Pacton Trailers uit Ommen. De Noorse vestiging bestaat al 25 jaar en is nog steeds een zelfstandig familiebedrijf. Piet Brink: “In Nederland zijn we sinds 2011 operationeel. Ik denk dat we - direct en indirect - al zo'n 20 jaar trailers van Pacton inzetten. De nieuwe trailers zijn ter uitbreiding aangeschaft. Onze transporten gaan veelal van Nederland (via de haven van Rotterdam) naar Noorwegen, Schotland, of Engeland en natuurlijk ook over de weg. Zo bereiken we in Europa het achterland, zoals bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en de rest van Europa. waar de olie- en gasactiviteiten plaatsvinden. Logi Trans heeft een dagelijkse groupagedienst van Nederland naar Noorwegen en Noorwegen naar Nederland." Als bedrijf geloven wij niet in leveranciers als zodanig, maar in partners die meedenken, zegt Brink. "Wanneer je gelooft in elkaar en vertrouwt op elkaars producten/diensten dan kom je er samen altijd uit, ook als er zich onverwachte zaken voordoen. Op deze wijze ontstaan lange relaties met onze zakelijke partners." Logi Trans typeert zich als onderneming als een logistiek bedrijf, aldus Brink. "We verzorgen meer dan alleen transport over de weg. We voeren, naast wegtransport, ook lucht-, en zeetransport uit over de gehele wereld, met de daarbij behorende douaneafhandelingen. Dankzij onze eigen vloot aan trailers, zo'n 90 stuks -waarvan ruim de helft van het merk Pacton-, zijn we maximaal flexibel. Daarbij zijn we op het gebied van ICT en track&trace mogelijkheden zeer modern ingericht. Onze klanten kunnen zendingen real-time volgen." Klanten in de olie- en gasindustrie stellen dan ook hoge eisen aan logistiek, zegt Brink. "De service en betrokkenheid moeten echt van het hoogste niveau zijn. Je bent zo goed als je laatste klus en falen is er niet bij. Als een boortoren een dag stilstaat, praat je meteen over tonnen aan schade. Leverbetrouwbaarheid is écht nummer één!"