De nieuwe, vierassige Pacton-kraanoplegger van Kant Transport uit Nieuwegein is toch lichtgewicht. Met twee liftbare assen voor en twee bestuurde assen achter zijn de voordelen legio, aldus Martin Kant. "Ook financieel."Â
De VOF Kant Transport uit Nieuwegein bestaat uit de broers Martin en Arnold Kant. Vader Marinus startte het bedrijf in 1962. De broers Kant vervoeren met name hout- en bouwmaterialen naar bestemmingen in de Benelux, Frankrijk en Duitsland. De VOF schafte vorig jaar voor Arnold een nieuwe Pacton-schuifzeilenoplegger met meeneemheftruck aan. Nu was het de beurt aan Martin Kant om uitgerust te worden met een nieuwe Pacton-kraanoplegger, type TTL.451.C-B.Â
LichtgewichtÂ
Martin Kant is juist onderweg met de nieuwe Pacton-kraanoplegger. Hij vertelt: "Ik heb de trailer nu een week in gebruik en het bevalt heel goed." De oplegger vervangt eenzelfde Kennis-kraanoplegger, veertien jaar geleden aangeschaft. De oplegger is voorzien van een eveneens nieuwe 14 ton/meter kraan. "In feite gaat het om exact dezelfde trailer en kraan, met een iets andere besturing en zo veel mogelijk lichtgewicht. Daartoe heb ik tevens gekozen voor onder meer een demontabel aluminium kopschot, aluminium Kinnegrip rongen, aluminium zijborden en zijafscherming én aluminium velgen. Zo houden we meer laadvermogen over en in combinatie met de liftbare eerste en tweede as is de trailer optimaal ingericht voor deelladingen."Â
Financiële keusÂ
De kraanoplegger voor Kant Transport biedt met een koppelingdruk van 15.000 kg en een asdruk van 36.000 kg een toelaatbaar gewicht van 51.000 kg. Veelal wordt gekozen voor een drieassige kraanoplegger, maar de keuze van Kant voor vier assen is goed doordacht. Daarbij gaat het niet alléén om laadvermogen, maar ook om het financïele plaatje. "Een oplegger gaat nu eenmaal langer mee dan een trekker. In feite verbruik je twee trekkers tijdens de levensduur van de trailer. Door vier assen op de trailer te kiezen, kun je bij de trekker met 2 assen toe, in plaats van 3. Door liftbare assen te kiezen, heb je alle voordelen gecombineerd."
De kraanoplegger is voorzien van zes scharnierende en afneembare, aluminium zijborden per zijde. Voorts beschikt de trailer over onder meer een achteruitrijcamera, twee rvs-kisten (in kleur gespoten), centrale vetsmering, aluminium zijafscherming voor het asstel en twee maal 17 bindogen in het randprofiel.Â
BestuurbaarheidÂ
De beide achterste assen van de Pacton-kraanoplegger zijn Tridec stangengestuurd. "Om wringen te voorkomen en om brandstof te besparen", zegt Kant. "Maar vooral om maximaal wendbaar te zijn. Voor onze klanten lever ik ook regelmatig af bij particulieren. Denk aan bestratingsmaterialen of grind. Dan kom je ook in straatjes waarvan je denkt; 'wat doe ik hier met zo'n grote combinatie'. Die wendbaarheid is dus écht heel nodig. Dan is het óók prettig dat wanneer je vol beladen bent, je de eerste as kan liften - onder de 30 km per uur - om zo de bestuurbaarheid te verbeteren."