Rotra geeft haar wagenpark een nieuwe impuls met 15 nieuwe schuifzeiltrailers van Pacton voor haar fijnmazige distributieactiviteiten. Pacton Trailers uit Ommen leverde recent de laatste opleggers in een bestelling van vijftien stuks af aan Koninklijke Rotra uit Doesburg. Deze nieuwe trailers voorzien in de toegenomen transportvolumes bij Rotra en verdere modernisering van haar wagenpark. De veelzijdige trailers worden met name ingezet voor Rotra’s fijnmazige distributieactiviteiten in de Benelux. De gerenommeerde logistiek dienstverlener is al vele jaren een overtuigd afnemer van de opleggers van Pacton; de eerste werd reeds in 1965 aangeschaft.
De Rotra-oplegger is uiterstpraktisch en volledig toegerust op haar taken, in combinatie met een fraaie afwerking. De trailers zijn betrouwbaar en sterk waardoor de lading optimaal beschermd is tijdens transport. Met schuifzeilen aan beide zijden van de trailer kunnen zendingen zowel van de achterzijde als van de zijkanten geladen en gelost worden. De trailers zijn hiermee multi-inzetbaar waarmee Rotra flexibiliteit optimaliseert en haar klanten nog beter kan bedienen. De robuuste trailers waarborgen een duurzame en langdurige inzet hetgeen aansluit bij Rotra’s duurzaamheidsstrategie. De nieuwe levering van de vijftien schuifzeilenopleggers voor Rotra omvat een vijftal enkelassige en tien dubbelassige opleggers. De praktische uitvoering van de vijftien geleverde trailers omvat onder meer een tweetons onderschuiflaadklep (met eigen accu), gestuurde (tweede) assen, pockets in de schuifzeilen, een schuifkap, led-verlichting en een kunststof gereedschapskist. Alle trailers hebben ook een uitneembare beugel in de hardhouten vloer geconstrueerd, waar de palletkar in vergrendeld kan worden.
De tien stuks dubbelassige opleggers zijn van het type TBD.233.T-ELP1, met een lengte van 13,64 meter, een asdruk van totaal 18.000 kg en een totaal toelaatbaar gewicht van 33.000 kg. De vijf enkelassige opleggers zijn met 10,7 meter lengte een stuk compacter, maar bieden - met een tientons as - nog steeds een totaal toelaatbaar gewicht van 22.000 kg.
De vijftien nieuwe Pacton-trailers passen perfect in de dagelijkse vervoerspraktijk van Koninklijke Rotra. In de kwalitatieve uitstraling sluit de trailerserie geheel aan bij het huidige wagenpark en materieel. De trailers zijn door Pacton inclusief de beletterde schuifzeilen afgeleverd. Ook de schuifkap heeft een fraai, blauw accent, het randprofiel en de achterbalk onder de deuren zijnn geschoopeerd en het chassis, de voorwand, het achterportaal en de achterdeuren zijn in levendig Rotra-blauw uitgevoerd.
110 jaar
Koninklijke Rotra is een ruim 110 jaar oud Nederlands familiebedrijf. De afgelopen decennia ontwikkelde de onderneming zich tot een vertrouwde en gerenommeerde One Stop Logistics Shop. Wereldwijde expeditie door de lucht, over zee en over land, warehousing, value added activiteiten en supply chain management zijn gebundeld in één flexibele organisatie. Luisteren naar de klant en snel reageren staan centraal in de persoonlijke service van Rotra. Of het nu om een enkele zending gaat, of om integraal supply-chain management.
Rotra werd in 1909 opgericht door Hermanus Roelofsen in Doesburg, waar zich nog steeds de hoofdvestiging bevindt. Er zijn momenteel al 4 generaties binnen het familiebedrijf werkzaam of werkzaam geweest. Rotra heeft in totaal zo'n 925 medewerkers verspreid over de vestigingen in Nederland en België. Vestigingen zijn onder meer in Doesburg, Schiphol, Rotterdam, Brussels Airport en Antwerpen.
Continuïteit door duurzaamheid en innovatie
Rotra staat voor continuïteit op de lange termijn en sorteert al sinds het begin van haar bestaan voor op de toekomst. In een sterk veranderende sector is Rotra constant op zoek naar duurzame innovatieve oplossingen voor de transportsector. Zo nam Rotra de eerste ethanoltruck van Europa in gebruik en plaatste het onlangs – als eerste in Europa - een multimodaal vulstation voor de ‘schone’ brandstof LNG bij haar eigen binnenvaartterminal in Doesburg om verduurzaming van de vervoersketen te stimuleren. De vloot van Rotra voorziet vanaf begin 2019 in 22 trucks op LNG (Liquefied Natural Gas) als duurzaam alternatief voor diesel. Daarbij werd in 2018 de CO2-uitstoot van 6.750 zendingen gecompenseerd, met het product Rotra Green Footprint. Het betrof de compensatie voor de uitstoot van in totaal 903.157 kg CO2.