ZWARE PACTON-AANHANGWAGEN VERVOERT DRAINAGEMACHINES

19 september 2017

NIEUW-BEIJERLAND - Heerschap Drainage uit Nieuw-Beijerland nam recentelijk een extra zware Floor-aanhangwagen in gebruik, voor het vervoer van de zware machines die de onderneming inzet. Directeur David Heerschap: "Onze machinepark is zeer divers, waarbij onze zwaarste drainagemachine 28 ton weegt. Met het oog op de landbouwwerkzaamheden zetten we een relatief lichte tractor in. Daarbij kiezen we bewust voor een robuuste aanhangwagen met een enkele, maar zware vooras." 

Pacton Trailers uit Ommen leverde het nieuwe Floor drieassige, bladgeveerde aanhangwagenchassis (type FLA-15-24) aan Heerschap Drainage. Inspiratiebron was een Floor-aanhangwagen die al vijftien jaar door Heerschap in gebruik is. Met het oog op de toename van de werkzaamheden, investeerde de onderneming in een compleet nieuwe set van tractor, drainagemachine en aanhangwagen. Heerschap: "We zien de laatste jaren een verschuiving van sleufloos draineren, naar het draineren met de kettingmachine. Dat werkt op sommige grondsoorten toch beter. Niet voor niets kiezen we voor een zware, ietwat overbemeten, uitvoering van de nieuwe Floor-aanhangwagen. Daarbij opteren we bewust voor een enkele vooras, in plaats van een tandemstel, om te voorkomen dat de aanhanger de tractor omduwt op smalle en gladde landbouwweggetjes. Met onze huidige aanhangwagen hebben we met de enkele vooras louter goede ervaringen." Pacton realiseerde een maatwerk product, geheel naar de eisen en wensen van Heerschap. "Pacton is de enige die zo'n zware uitvoering, mét bladvering, kan leveren." 

Verbreedconsoles en hydraulische opritten 

Met een lengte van 10,15 meter (het lage deel is 8,30 meter) en een breedte van 2,55 meter is de aanhangwagen ruim bemeten voor zijn taak. Links en rechts aan het chassis zijn vijf verbreedconsoles aangebracht. De eerste 900 mm achter de zwanenhals; daarna om de 900 mm. De hoogte (onbelast) aan voorzijde is 1,41 meter en aan de achterzijde 0,95 meter. De gegarandeerde voorascapaciteit is 15.000 kg en voor de achterassen is dat 24.000 kg; samen 39.000 kg. Dat dan wel bij een maximale snelheid van 50 kilometer per uur.
Het chassis bestaat uit twee stuks I-vormige hoofdbalken met tussentraversen. Het zware randprofiel is met zijtraversen aan het chassis verbonden, waardoor een sterk torsie-elastisch geheel ontstaat. Het chassis is daarbij uitgevoerd met een verstekte, diepe zwanenhals. De verzwaarde achterbalk is geschikt gemaakt voor de montage van de hydraulisch bedienbare opritten. De aandrijving daarvan geschiedt door middel van een tractor. Afstempeling aan de achterzijde is mogelijk dankzij de scharnierende steunpoten. Het gehele chassis is gestraald,geschoopeerd, in de primer gespoten en voorzien van een steenslagvaste Floor-coating. De randprofielen zijn natuurlijk afgewerkt in 'Heerschap-oranje'. 

Tot over de grens 

Heerschap Drainage is reeds sinds 1964 actief in drainage. In het familiebedrijf staat inmiddels de derde generatie aan het roer. Naast David Heerschap werken zijn vader, oom en neef in het bedrijf mee. Al naar gelang de vraag werken er tien tot vijftien medewerkers in de onderneming. Heerschap Drainage beschikt over een modern, specialistisch wagen- en machinepark voor alle mogelijke drainagewerkzaamheden. Het klantenbestand omvat zo'n 1.200 agrarische ondernemers en een honderdtal aannemersbedrijven. Concentreert men zich voor de agrarische sector op met name Zuidwest-Nederland; voor de drainage van sportvelden is men door heel Nederland en België actief. Diepdrainage wordt zelfs in Frankrijk en Engeland uitgevoerd. Heerschap: "Met name in de landbouw nemen de activiteiten toe. Voor vertrouwd werk, rekent men graag op een vertrouwde partner."